Heerlijke koolhydraatarme gerechten vind je steeds vaker

Koolhydraatarme gerechten zijn steeds meer in. Dat is goed nieuws voor mensen die proberen af te vallen met koolhydraatarme recepten of een koolhydraatarm dieet volgen. Want voorheen was het soms best wat zoekwerk voor je een restaurant kon vinden waar ook koolhydraatarme maaltijden geserveerd werden.De reden dat steeds meer restaurants en eetgelegenheden koolhydraatarme gerechten serveren is natuurlijk omdat die vraag toeneemt. Daarnaast zijn de meeste koolhydraatarme gerechten bijzonder rijk aan eiwitten. Het is dus niet eens heel moeilijk om aan deze vraag te voldoen.

Gezonder eet- en drinkpatroon

Je ziet vaker dat restaurants op de gezonder tour gaan. Steeds meer restaurants bieden biologische, natuurlijke producten aan en zorgen ervoor dat het de klant aan niets ontbreekt. Kant-en-klaar maaltijden zijn uit den bozen, maar zo natuurlijk mogelijk bereide gerechten worden met alle liefde geserveerd. Koolhydraatarm eten en drinken kan dus eenvoudig in een restaurant. Wanneer je dit zelf enigszins in de hand wil houden, adviseren we je om naar een aantal producten uit te kijken.

Welke koolhydraatarme gerechten kun je eten?

Als we kijken naar koolhydraatarme gerechten, kijken we eigenlijk naar gerechten die veel eiwitten en onverzadigde vetten bevatten. Het zijn producten zoals vis en vlees, gevogelte en diverse vormen van wild. Maar ook als vegetariër kun je makkelijk aan je trekken komen, bijvoorbeeld met tofoe of andere eiwitrijke vleesvervangers. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een basis van groenten, want er zijn heel veel groenten die koolhydraatarm zijn. Vlees, vis, gevogelte (kip, kalkoen) zijn allemaal voorbeelden van gerechten die ze in de meeste restaurants wel serveren. Je kunt dit uitbreiden met groenten, maar ook door te kijken of er noten of zaden bij de gerechten geserveerd worden. Die zijn namelijk rijk aan eiwitten en passen daardoor perfect binnen een koolhydraatarm eetpatroon.

Wat kun je beter laten staan?

Koolhydraatarm eten is niet alleen een kwestie van gerechten uitproberen en eten, maar ook een kwestie van producten laten staan. Zo moet je enorm opletten dat je geen suikers tot je neemt die je niet nodig hebt. En veel van die suikers (snelle koolhydraten) vind je in bijvoorbeeld sausjes en dressings. Pas daar dus mee op. Want een salade oogt wellicht heel gezond, de dressing die eroverheen gaat om de smaak te versterken, is allesbehalve koolhydraatarm. Ook met desserts moet je uitkijken. Producten met veel ijs en zoetigheid kun je als dessert beter laten voor wat ze zijn. Een kaasplankje kan wel gezond zijn, zeker omdat er veel proteïnen en verzadigde vetten in de meeste kaassoorten zitten.Tot slot zijn de zogenaamde garnituurtjes die bij het hoofdgerecht geserveerd worden soms twijfelachtig. Gestoomde groenten zijn natuurlijk prima, maar aardappels met kruiden of op basis van aardappelpuree zijn niet koolhydraatarm. Daar kun je je dus nog lelijk in vergissen.Wees dus kritisch op wat je wel eet en wat niet.

Vraag het de ober

Wil je graag weten of een gerecht koolhydraatarm is of dat er van bepaalde gerechten ook koolhydraatarme varianten zijn? Schroom dan niet om het aan de ober te vragen. Deze hoort jou te kunnen informeren over wat er geserveerd wordt. De meeste restaurants kunnen er vaak wel een mouw aan passen en voor jou de lekkerste koolhydraatarme gerechten op tafel toveren.

Geef een reactie